HTML

digitális villámlátogató

Friss topikok

  • Gelse: Rokon lélekre találtam! Akár én is írhattam volna a bejegyzést néhol módosítva,engem a fiam és lán... (2012.11.02. 21:44) Netgeneráció

Címkék

Csoportban tanulok

2012.11.07. 13:45 papajcsik

A kollaboratív tanulás része annak a szemléletváltásnak, mely az utóbbi évtizedekben a tanítás-tanulás folyamatáról alkotott felfogásokat jellemzi.

Napjainkra átértékelődött a tudás fogalma. Piacgazdasági viszonyok között, a szakmai tudás nem korlátozódhat csupán az adott szakma műveléséhez szükséges ismeretekre.

Számos olyan képességgel kell rendelkeznie a mai kor szakemberének, mint például a kommunikációs készség, az egyéni intelligencia, az alkalmazkodó képesség, kreativitás és empátiakészség.

A közösségben való tanulás, a tudás együttes felépítése, mindezen kompetenciák fejlesztésére tökéletesen alkalmas.

Tapasztalatom szerint, a főiskolásokból, egyetemistákból önszerveződő módon alakult csoportokban bevált gyakorlat a digitális technikák vezérelte együttműködő tanulás, ahol közösek a célok, a motivációk, a felkészültség. Az ilyen módszerrel tanuló hallgatók, lelkesebbek, kitartóbbak, kreatívabbak a tanulásban, képesek éjszakákon át virrasztani azért, hogy teljesítsék a feladatot, (bár az is lehet, hogy ebben komoly szerepe van a határidőnek is).

Ezzel ellentétben a fiatalabb életkorban lévő tanulók esetében merőben más tapasztalatokat szereztem. Főiskolás éveim alatt többször kellett gyakorlatként tanórákat látogatnom általános, és középiskolában. Elmondhatom, hogy 10-12 éves gyerekekkel komoly kihívás a pedagógus számára a csoportos tanulás alkalmazása.

Nyelvtan, és környezetismeret órákat láttam, ahol a négyfős csoportok sorsolás útján szerveződtek. Mindez nem tett jót az eredményességnek. Eltérő tudás, eltérő érdeklődés, lelkesedés, melynek az lett az eredménye, hogy gyorsan kitűntek a vezéregyéniségek, akik mindent tudtak, mindig jelentkeztek, és persze azok is, akik csöndben meghúzódva, nagyokat ásítva az óra végét várták. A pedagógusnak jóval több energiát kellett mozgósítania ahhoz, hogy a feladatot minden diákcsoport elvégezze, mintha egyszerűen a táblánál állva előadás formájában közvetítette volna a tanulók felé.

Még az életkor befolyásoló hatásánál maradva, de a másik véglet, a felnőttek tanulását vizsgálva elmondható, hogy míg az általános és középiskolás tanulóknál a kevés és hiányos ismeret és tanulási tapasztalat lehet gátja a csoportos tanulásnak, addig a felnőttek esetében éppen ennek ellentéte, a már kialakult, és berögződött tanulási szokások és módszerek. Kezdve a digitális technikák világában való útkereséstől, a képernyőről való tanulásig.

Reményeim szerint mi felnőttek elég kitartóak vagyunk ahhoz, hogy ezzel a feladattal is képesek leszünk megbirkózni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://papajcsikkati.blog.hu/api/trackback/id/tr474895331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása